fodfæste i Kina

 

Hvis man vil udvikle sin forretning på det enorme kinesiske marked, er svaret at ansætte kinesiske specialister. Filosofien bag den tilgang, som C.C.JENSEN har fulgt i over et år, er klar og enkel: "Hvis man er god til at snakke, er man god til at sælge. Og når man kender kulturen og har sproget som modersmål, har man en indlysende fordel. Det betyder, at tilgangen til at sælge på det kinesiske marked er langt mere overbevisende," siger George Deng, Sales Engineer hos C.C.JENSEN, China, Co, Ltd.

George Deng har været med helt fra begyndelsen, for omkring et år siden, hvor C.C.JENSEN åbnede kontor i Kina. Om det kinesiske marked siger han: "Det er et ekstremt interessant marked for alle. For mig personligt er det interessant at sælge C.C.JENSEN-filtre, fordi de bruges meget bredt. Det betyder, at jeg er i kontakt med mange forskellige brancher i Kina."

Ligesom George Deng deltog også Natacha Knudsen, C.C.JENSENs kinesiskfødte Sales Manager for Asien, på Wind Power Asia 2008, den største messe på kontinentet, der blev afholdt for nylig i Beijing. Om messen fortæller hun: "Det er en meget relevant messe, fordi den samler spændende aktører fra en lang række forskellige brancher. Jeg mødte mange af mine tidligere kollegaer og forretningsforbindelser, men endnu vigtigere; jeg fik også en masse nye kontakter."

Og kontakt til markedet er en af Natacha Knudsens primære opgaver, men teknisk rådgivning af både eksisterende og potentielle kunder er også meget vigtigt. "I modsætning til daglige forbrugsvarer, så har vi med et teknisk produkt at gøre, hvoraf nogle dele skal udskiftes hvert år. Og filtrene skal være korrekt installeret for at fungere perfekt. Det er dér, jeg hjælper vores eksisterende kunder, og hvis det er nye kunder, forklarer jeg, hvordan vi kan hjælpe dem med at løse deres udfordringer."

Natacha Knudsen har et enormt netværk af kontakter, ikke kun på det kinesiske marked, men også på hele det asiatiske marked. Hun konkluderer: "Vi har agenter inden for de fleste af de store industrisektorer, naturligvis også marine og vindenergi. Men vi vil gerne have flere, og derfor er jeg konstant på farten. Faktisk er jeg lige kommet tilbage fra Indonesien, hvor jeg mødte vores nye agent for det marked."